Gravid – vecka 19


Idag går vi in i vecka 20, alltså nästan halva tiden har gått av graviditeten. På tisdag nästa vecka kommer vi gå på vårt rutinultraljud och då får vi äntligen veta lite mer om vem du är där inne. Hur spännande :) Vad tror ni flicka eller pojke? Här kommer en liten sammanfattning på hur veckan som gått har varit (vecka 19).

Bebis // Mage: Magen har verkligen gjort ett ryck sedan sist vi pratade och jag tror till och med jag har känt bebis för första gången. På kvällarna kurrar de och puffas i magen så jag tror de är bebis jag känner, jag har iallafall inbillat mig de. Bebis är ungefär 20cm lång och väger runt 220g.

Hur jag mår: Ni vet att jag nämnt en del om min huvudvärk som jag haft de senaste veckorna.. Den är över!! Antagligen har de varit järnbrist för de räckte jag tillsatt två mackor med leverpastej på mornarna så var problemet löst. Känner mig som en människa igen och min energi är tillbaka. Hade de inte varit för magen och att jag blir andfådd mycket snabbare än annars, så hade jag inte känt att jag varit gravid. Med andra ord är allt på topp just nu :)

Love, L

Leave a comment

Projekt Fönsterbyte – före och efter

FÖRE – framsida och gavel

FÖRE – Baksida

EFTER – Framsida

EFTER – Baksida

EFTER – Gavel


Vet inte om ni redan hunnit se lite av mina stories på Instagram, men WOW vad vi är nöjda med våra nya fönster. De är inte helt färdigt än, Altandörren på baksidan kommer på torsdag tillsammans med de två sista små fönsterna (gavel och baksida) och kommer förhoppningsvis vara på plats till nästa helg. Altandörren kommer vara i samma utförande som fönsterna medan de två små kommer vara som de lilla som redan är satt på gaveln. På baksidan kommer även en murare till nästa helg att mura igen den gamla dörren som suttit till höger. Kommer såklart fota en ny efter bild när detta också är på plats. Vi kommer även att mura igen putsen på de fönster som är borttaget sedan innan på gaveln, byta ytterdörr på framsidan samt bygga om trappan. Men detta kommer inte ske förrän nästa år.

Lite uppdatering från invände kommer nog också upp nästa helg då vårt stora badrum ska vara färdig kaklat. Köket har också kommit men vi är inte riktigt där så vi kan börja sätta de på plats än. Men de börjar verkligen hända saker :) KUL!

Love, L

Leave a comment

FAKTA VS. MYTER OM TRÄNING UNDER GRAVIDITETEN

Får dagligen massvis med frågor angående träning under graviditeten och har därför nu gjort en liten djupdykning i detta ämne. De jag först vill säga är att detta är internetbaserad information och även om jag varit källkritisk behöver även ni vara de och framförallt höra med er barnmorska om vad som funkar för er kropp. Men jag har varje fall sammanställt de vanligaste 5 frågorna/påståendena med vad som är fakta eller myter om dessa. Så vi kör igång:

1. Låt aldrig dina hjärtslag vara högra än 130 under graviditeten 

Myt: De finns inga exakta hjärtslag som är densamma för varje gravid kvinna. De du istället ska utgå ifrån är att du ska kunna prata utan att behöva kippa efter andan.

2. De är inte säkert att träna magen under sin graviditet

Myt: Att stärka bålen samt bäckenbotten under graviditeten är bra, inte bara under graviditetens gång utan också för kommande förlossning och återhämtning efteråt. Däremot behöver man modifiera övningarna från tidigare magträning innan graviditeten eftersom du helst inte ska göra övningar på rygg när du är gravid. Detta är för att om man ligger på rygg kan man lätt bli svimfärdig eftersom den tunga livmodern trycker på det stora blodkärlet, vena cava, som löper framför ryggraden. Det kallas för vena cava syndrom och innebär att blodtrycket sjunker. Om man får dessa symtom bör man undvika att ligga på rygg och i stället ligga på sida eller i sidoläge. Jag kommer dela med mig av bra magövningar på min Instagram @linnjacobsson imorgon, så håll utkik där om ni är nyfikna.

3. Graviditeten kan påverka kroppen till särskilda träningsskador

Fakta: Kroppen tillverkar hormonet ‘Relaxin’ under graviditeten. Denna hormon luckrar upp lederna och ligament så att fostret lättare skall kunna födas ut. Alla leder och ligament i hela kroppen påverkas och lederna blir rörligare. Därför ska man vara försiktig med övningar som kan påverka rörelse av lederna. Exempel på sådana övningar är tunga Lunges och Squats. En annan bra sak att ha i åtanke är att inte göra övningar som du inte kunnat göra tidigare. Med de menar jag att eftersom kroppen blir mer flexibel så är de lätt att testa nya saker för att de fungerar nu men inte innan graviditeten. Men detta kan orsaka skador så håll dig till övningar som du gjort innan graviditeten och dra alltså inte nytta av din nya flexiblare kropp.

4. Om jag tränar för mycket får min bebis inte tillräckligt med näring som den behöver för sin tillväxt

Myt: Bebisen kommer att ta den näring den behöver oavsett hur din vardag ser ut. De ända du kommer känna av påfrestningar på din egen kropp så en balans är alltid de bästa där du lyssnar på kroppen på vad den behöver och orkar.

5. Om jag inte tränat innan graviditeten, så är de inte bra att börja under den i heller

Myt: Om du inte tränat innan graviditeten så ska du ju såklart inte bli en träningsgalning. Men de betyder inte heller att du ska sitta ner i 9 månader utan att röra på dig. Bara en sådan sak som att gå ut och gå 30 minuter om dagen gör susen för din graviditet och du själv kommer också må bättre.

Har ni några andra funderingar kring graviditet och träning kan ni väl droppa dem i kommentarsfältet nedan :)

Love, L

2 Comments

GRAVID – VECKA 17


Ny vecka vilket innebär en uppdatering på veckan som gått, alltså vecka 17.

Bebis // Mage: Bebis växer så de knakar och är nu lika stort som ett päron. Jag kan inte känna några rörelser än även om vissa kan känna en tendens till ”fladder” i magen redan nu. Längtar så tills de händer för första gången, vilken känsla <3

Hur jag mår: Jag mår ganska likt förra veckan. Huvudvärken kommer och går och jag kan tyvärr inte se något mönster i när de väljer att komma. Har provat att äta leverpastej om de är så att de är lite järnbrist som kan vara felet. Annars verkar de som om de är  stress blandat med hormoner och den ökade blodvolymen som spökar fram den. Annars har jag verkligen ingenting att anmärka på. Trivs verkligen som gravid, vilket jag aldrig trodde jag skulle göra, och längtar så tills vi får se bebis igen om ca 2 veckor <3

Love, L

Leave a comment

FAVORITE MATERNITY PANTS

Maternity

1. HERE // 2. HERE


 

Som jag sa i föregående inlägg så har jag hittat två par gravid byxor som passar min figur. Har letat som en tok men antingen har dem varit alldeles för stora fram till, trots minsta storlek eller så har dem varit för långa. Men så hittade jag dessa från Asos ovan. De bästa är att dem dessutom görs i petite vilket är en fördel när man är kortare som jag (160cm). Jag beställde ett par som går under magen (vänster bild) vilket jag använder mest just nu och sedan ett par som går över magen (höger) som jag tänker till längre fram i graviditeten. Båda har fickor baktill och dessutom tighta ända vägen ner till anklarna. Valde samma storlek som jag brukar ha och de passar utmärkt.

Om ni provar dem kan ni väl säga vad ni tycker :)

Love, L

Leave a comment

GRAVID – VECKA 16


Imorgon går vi in i vecka 17 och jag tänkte därför summer veckan som varit (v. 16) då ni verkade tycka de var en intressant sak att läsa om när de kommer till min graviditet.

Bebis // Magen: Bebis är just nu lika stor som en avokado eller en handflata för en enklare jämförelse och väger ca 100g. Magen har verkligen växt något enormt den senaste veckan och de var verkligen på tiden att låta er få veta för de hade varit väldigt svårt att dölja på bilder och videos. Nu börjar de kännas att man har någonting där inne och inte bara en svullnad som när man har ätit riktigt dåligt som de gjort från vecka 10-14.  Jag har lite smått börjat använda mammabyxor pga att magen är så spänd på kvällarna så mina vanliga byxor spänner så hårt. Kan visa vart jag köpt mina i ett annat inlägg för är ni korta som jag men ändå har lite rumpa så vet ni hur svårt de är att hitta byxor vanligtvis och ännu mindre utbud finns de för gravida. Men jag har faktiskt hittat några om är så bra som dem kan bli :)

Hur jag mår: Eftersom detta är första veckan jag delar med mig av så drar jag en lite snabb summering om hur graviditeten varit fram tills nu. Jag har som tidigare nämnt mått väldigt bra, har haft några morgnar där jag mått illa men inte så att jag behövt kräkas. De som har varit de största symtomen på mig är ömma bröst och att jag varit väldigt väldigt trött de första veckorna. Detta har gjort att jag har kunnat träna på som vanligt fast med lite lugnare tempo (nu varje fall). Lärde mig att jag nog kört på för hårt då jag efter ett rump/ben pass fick så extremt ont i bäckenet som strålade ner i ljumskar och underlivet vilket gjorde att jag blev sängliggandes ungefär 30 minuter innan de gick över igen. Antagligen har de varit en form av foglossning då jag lyft lika tungt som jag gjorde när jag inte var gravid under detta träningspass. Dessutom hade jag gjort väldigt mycket Squat liknande övningar vilket jag har lärt mig nu att man helst ska undvika. Trodde de var längre fram i graviditeten men tydligen sa min kropp ifrån redan nu så då lyssnar jag och anpassar mig efter den såklart. Jag kommer fördjupa mig lite mer i varje period så jag kan dela med mig av detta till er som också vill veta lite mer om hur ni kan träna när ni är gravida.

Men tillbaka till hur jag mått denna vecka då. Jo allt är bra förutom att jag vaknar med huvudvärk var varannan dag och har jag riktigt otur kommer den tillbaka igen på eftermiddagen. Vet inte om jag dricker för lite (försöker verkligen få i mig mängder med vatten) eller så är de bara symtom som jag får vänja mig vid. Är de någon annan som upplevt detta runt vecka 16? Alla tips mottages mer än gärna :)

Love, L

 

4 Comments

WE GOING TO BE MUM AND DAD 2019


Nu kände vi att de var dags att berätta vår lilla hemlighet, vi ska bli föräldrar i April 2019. Vi är så förväntansfulla och trots de inte var något vi planerat så känns de alldeles alldeles rätt. Veckorna har verkligen rusat fram vilket jag till största del tror beror på vår stor husrenovering som vi arbetar med dagligen. Just nu är vi i vecka 16 och de små symtom jag haft från början som lite illamående på mornarna och trötthet har nästintill helt avtagit. De ändå jag känner stor skillnad på är träningen då jag blir andfådd väldigt snabbt vilket gör att jag anpassat mig mer till en annan nivå av träning. Och så magen förstås! Nu börjar de allt bli en liten kula men de kan vara stora skillnader mellan morgnar, kvällar, aktiverade magmuskler eller avslappnade. Visar detta i ett annat inlägg tänkte jag :)

Detta är en väldigt kortfattad summering av vår lilla nyhet men har ni något ni skulle vilja läsa mer om så skriv gärna vad isåfall nedan! De kan tillexempel vara att jag gör veckouppdateringar, träningstips i den period i graviditeten jag är i, kost, ja i princip vilka idéer som helst :)

Love, L

6 Comments

I NEED YOUR HELP

 

Skulle behöva er hjälp. Just nu försöker vi komma fram till vilken heltäckningsmatta vi ska ha i sovrum och walk in closet. De är ovanstående tre vi väljer på och färgerna ni ser runt om är färgskalor vi kommer välja på väggarna. Mest för att ni ska förstå helheten.

De är svårt att få färgerna och kvalitén rättvist, men har försökt ta de från olika vinklar så att ni kan se skillnaden på olika ljusinfall. Ni kan väl kommentera vilken bild ni utgår från och nummer (1,2 eller 3) från höger som ni tycker är snyggast. Skulle vara så uppskattat :) TACK!

Love. L 

 

3 Comments

FIRST UPDATE OF OUR HOUSE RENOVATION PROGRESS

Tänkte att de var dags att uppdatera er lite om hur renoveringen går. De var inte helt enkelt att få rättvisa bilder då vi flyttat väggar och den ytan där jag då fotat från början inte finns kvar. Hoppas ni ser litegrann ändå :)

I varje fall har vi valt att börja på ovanvåningen då där är mest att göra då planlösningen ändras helt. På första bilden visar de som ska bli vårt badrum där vi byggt ut väggen ungefär 1 meter för att få de större än tidigare. För att kunna göra detta har vi bommat igen dörren som ni kan se på andra bildens ”före bild” och flyttat denna till vänster som ni kan se på ”efter bilden”. Som sagt väldigt svårt med vinklarna..

På tredje bilden har vi rivit den diagonala väggen som man behövde gå igenom för att komma till nästa rum som ska bli vårt sovrum.  Detta lilla rum har vi valt att bomma igen helt för att göra en öppning in från vårt sovrum och göra en walk in closet med ett glasparti mellan som ni kan se öppningen till på bild fyra.

Vi har även kommit igång med rivningen av köket. Då de tidigare ägarna byggt en dubbel altandörr så har vi valt att bomma igen entré dörren från trädgården för att göra köket större. Så detta ska alltså bli en hörna av köket där fläkt och spis kommer placeras.

Detta är allt jag har att dela med mig av just nu :) Kanske inte de roligaste att titta på men jag vet att en del av er tycker de är intressant att följa!

Ha en fortsatt trevlig helg! Love, L

 

OVANVÅNING

Före                                                                          Efter

Före                                                                          Efter

Före                                                                          Efter

Före                                                                    Efter

 

ENTRÈPLAN

Före                                                                          Efter

Före                                                                          Efter

Leave a comment

I’M BACK

Yeeees, jag är tillbaka! Har äntligen hittat lite ny motivation inför hösten där bland annat ett stort projekt kommer att påbörjas och delas med er. För er som missat, så har vi köpt vårt första hus! YAAAS! Äntligen vår tur efter mycket letande, men skam den som ger sig ;) Tillträde kommer ske redan på måndag (3 september), men inflyttning blir det inte förrän närmre december, vilket som ni kanske då förstår innebär att detta kommer bli ett renoveringsprojekt. Kommer därför försöka uppdatera så ofta som möjligt under projektets gång där jag delar med mig av allt vad som kommer till val etc. Ni kommer säkert också få hjälpa till att vägleda vid svåra beslut! Har ju beslutsångest något enormt när de gäller sådana beslut. Här kommer iallafall en litet collage med Interiör Inspo som vi är inne på:home inspo.pngNi ser ju själva, många beslut ska tas! En del börjar ju såklart redan falla på plats eftersom vi snart får nycklarna så ni får helt enkelt följa med på denna lilla resa om ni är nyfikna :)

Love, L

1 Comment