THE INGREDIENTS ADVANTAGES


Som jag tidigare skrivit är jag inne i en smoothie period och jag älskar friskheten i denna måltid. Föredrar alltid mer åt de sura än de söta hållet. Idag tänkte jag dela med mig varför jag tillsätter vissa ingredienser och vilka fördelar de tillför i kosten. Självklart skulle jag aldrig tillsätta något som jag inte tyckte smakade gott bara för att det skulle vara bra för kroppen. De är inte hållbart i längden! Jag vill också nämna att det finns fler fördelar än de jag tar upp, men dessa tycker jag är viktiga i en aktiv livsstil och därför värda att nämna.

Mango: Att äta mango varje dag kan hjälpa din matsmältning. Det är framförallt sant om du har matsmältningsproblem eller halsbränna. Mango har matsmältningsenzymer som gör två saker: de uppmuntrar absorptionen  (upptagandet) av livsmedel och hjälper till att hålla dig regelbunden.

Mango är även rika på betakaroten som är en kraftfull antioxidant. Betakaroten är utmärkt för immunhälsan där den hjälper till att skydda oss från bakterier och gifter som vi omges av varje dag.

Jordgubb: Tillsätter jag väl mest för att det är mumsigt, men de har såklart också sina fördelar. Bland annat att dem motverkar inflammationer i kroppen.

Citron: Citron hjälper till att driva ut toxiner, alltså gifter, ur din kropp. Detta bland annat på grund av att citroner är vätskedrivande, vilket gör att du gör dig av med gifter snabbare än vanligt. Citronsyra stimulerar även leverns avgiftningsprocess. Citroner kan på grund av sitt höga pektininnehåll, det vill säga fibrer, vara ett stöd vid viktminskning eftersom detta bland annat motverkar sötsug. Studier har även visat att människor som äter en mer basisk kost går ner i vikt snabbare än andra, om det nu är detta man är ute efter med sin kost och träning.

Ingefära: Ingefära ökar blodflödet i hela kroppen. Äter du ingefära får du ett lägre kolesterol och bidrar till att förhindra högt blodtryck, stroke och hjärtsjukdomar. Lider du av migrän kan det vara en bra idé att ofta äta rå ingefära. Det ska lindra illamående och motverka inflammatoriska ämnen i hjärnans blodkärl.  Ingefära ökar även matsmältningen! Enligt en studie från Columbia University förbränner du 43 fler kalorier om du tillsätter en tesked ingefära i frukostjuicen.

Avokado: Den här ingrediensen tillsätter jag faktiskt i juicen enbart för nyttigheterna som den tillför. Älskar avokado men eftersom den inte ger någon smak i just smoothie skulle jag egentligen lika väl kunna vara utan. Men krämigheten som den tillför samt alla fördelar är det inget jag väljer bort i första hand! Fettet från avokadon är rikt på enkelomättat fett, finns också i olivolja och är bra för hjärtat. Dessutom kan den fet- och fiberrika avokadon minska hungern, ta bort sötsuget och få dig att småäta mindre. Avokado är en riktig guldgruva vad gäller näring. Under den gröna ytan finns över 14 mineraler, protein, 18 essentiella aminosyror, fibrer, karotenoider, omega 3, vitamin B, C, E och K, och mycket mer, WOW liksom!

Har jag även tränat innan jag ska dricka min juice häller jag även i en skopa av Women’s Best Whey Protein – Vaniljsmak, för att tillföra extra protein som musklerna ska få gotta sig i efter ett träningspass.

Mixa och Njut! Love, L

 

 

Posted in F O O D, T R A I N I N G.

Leave a Comment