WHY I’M DOING HIIT- WORKOUTS

 

Eftersom jag får många frågor angående hur jag utför mina HIIT pass tänkte jag förklara lite kortfattat vad denna typ av träning innebär och hur ett upplägg under ett pass kan se ut. HIIT är en förkortning av High Intensity Interval Training, vilket helt enkelt betyder högintensiv intervallträning. Dessa pass är oftast korta, cirka 30-45 minuter, eftersom man i varje intervall pressar sig till sitt absoluta max. Detta gör att man får väldigt mycket träning på kort tid.

Hur brukar då ett HIIT-pass gå till?

En av de absolut största fördelarna med HIIT är att passen i princip kan utföras var som helst och med vilka övningar som helst.

• Inled passet med cirka 5-10 minuter lätt uppvärmning så att kroppen är uppvärmd och redo för träning.

• Utför sedan valda övningar på absolut maximal ansträngningsnivå i 15-30 sekunder.

• Därefter vilar man helt eller utför aktiv vila, genom att göra övningen i ett lugnt och mjukt tempo, tills dess att hjärtat har kommit ner i varv. Jag brukar sätta minst halva den tiden du utför maximalt, alltså om jag kör maximal ansträngning i 30 sek så vilar jag minst 15 sek, upp till lika lång tid på varje del.

• Upprepa därefter varje övning 8 gånger med samma antal sekunder du bestämt dig för. Passet är klart när man är helt slut och du inte orkar utföra fler övningar. Man ska alltså inte ha ork att göra någon annan typ av gym- eller konditionsträning efter passet.

Jag brukar försöka orka med 8-10 övningar under ett HIIT pass. Detta innebär att med 30 sek maximal ansträngning 8 gånger genom 10 övningar innebär 40 minuters högintensiv träning! Kroppen är verkligen helt slut efteråt.

Kör hårt och våga ta ut er ordentligt!

Love, L

 

 

Posted in T R A I N I N G.

Leave a Comment