3 tips to get better results from your workouts

      2017                                            vs.                                     2014


 

Jag får ofta höra från er följare att önskade resultat uteblir trots regelbunden träning. Därför vill jag dela med mig av 3 tips som kan ge stora effekter! Dessa handlar om intensitet, kost och återhämtning.

Tips 1: Ju mer intensitet, desto bättre resultat.

Uteblir de önskade resultaten trots timtals av slit i gymmet? Det beror troligen på att du har för låg intensitet. Oavsett vilken typ av träning du utför, är det viktigt att intensiteten är hög. Glöm antalet timmar du är i gymmet. Det är inte dessa som avgör dina resultat, utan intensiteten i träningen och hur mycket du får gjort.

Ett bra sätt att öka intensiteten när du kör styrka är att göra övningarna i superset. Du kombinerar två övningar efter varandra som tränar olika muskelgrupper och kör dem utan att vila emellan. Utmana dig själv och kör med tunga vikter, det ska inte kännas lätt! Använder du lätta vikter kommer du behöva göra fler set för att ta ut dig ordentligt.

Ett annat sätt att öka intensiteten är att utmana dig själv med fler repetitioner än vad du tänkt. För mig är de nog en av huvudorsakerna till att jag faktiskt får de resultat jag får (utan att låta skrytsam). Många frågar ofta “hur många repetitioner kör du här och hur många kör du där”. Jag kör ofta fler än vad jag tänkt om jag känner att jag orkar mer. Min känsla efter träning ska vara att jag är helt slut i muskeln, mjölksyra! De får jag inte om jag alltid kör samma antal repetitioner.  Det är likadant om du höjer vikten. Känn efter och kör fler om du kan och orkar. Jag lovar att de är ett bra sätt att få resultat. De är mycket jobbigare men de är också träning om det ska ge effekt! Kört hårt och Kämpa <3

 

Tips 2: Kosten är 70 procent!

Kosten är avgörande för att uppnå de resultat du vill, oavsett om du vill bli stark eller siktar på att gå ned eller upp i vikt. För att uppnå maximal nytta av din träning, är det viktigt att din kost är anpassad efter de mål du har. Ät hälsosamt och varierat, undvik socker och halvfabrikat. Hur strikt du behöver vara beror på dina mål såklart.

 

Tips tre: Återhämtningen är superviktig.

Lika viktigt som det är att planera träningen och kosten, är att avsätta tid för återhämtning. Din kropp behöver tid för att hinna reparera musklerna efter träning och göra dem ännu starkare. Hur lång tid det tar för en muskel att återhämta sig beror på hur tränad du är. Det kan ta mellan 30 och 48 timmar innan en muskel har hämtat sig efter styrketräning. Ju bättre tränad du är, desto kortare återhämtningstid. Något som påverka din återhämtning är dina sömnvanor. För lite sömn kan leda till ökad mängd stresshormoner i kroppen, som kan göra att du lägger på dig fett på magen och saktar ned din förbränning. Så glöm inte bort sömnen söta ni! <3

Posted in T R A I N I N G.

2 Comments

Leave a Comment