JUICE IN THE MAKE’N

 

1. Färskpressad Citron, 2. Fryst mango, 3. Ingefära, 4. Vatten, 5. Chiafrö


 

Gjorde en snabb video på hur jag går tillväga när jag gör min juice på morgonen. Använder alltid dessa ingredienser som bas och om jag ändrar någonting är det om jag adderar ytterligare ingredienser. Detta kan t.ex. vara jordgubbar, bladspenat eller avokado. Idag toppade jag även med chiafrön för att få i mig ytterligare nyttigheter. Chiafrön har väldigt många fördelar och några av dem är:

De är rika på omega-3
Chiafrön innehåller högre halter av den nyttiga omega-3-fettsyran än något annat naturligt livsmedel. Omega-3 motverkar bland annat PMS och depressioner samt hämmar inflammationer.

De innehåller mycket protein
Fröna har en proteinhalt på 21 procent och innehåller 18 av de 20 aminosyrorna. Det är lika mycket protein som i nötkott, vilket gör chiafrön till en mycket bra källa till vegetabiliskt protein, som hjälper dig att bygga muskler.

De förser kroppen med viktiga mineraler
Chiafrön innehåller bland annat magnesium (som är bra för skelettet), zink (som är bra för huden och håret) och kalium (som är bra för njurarna).

De är fiberrika
Nästan 90 procent av kolhydraterna i chiafröet utgörs av vattenlösliga fibrer, som jämnar ut blodsockret och förbättrar tarmfunktionen. Alla frön tas heller inte upp av kroppen utan passerar genom tarmen utan att påverka ditt kaloriintag.

De fyller ut magsäcken
När fröet kommer i kontakt med vätska sväller det och bildar ett geléliknande hölje. Detta gör att fröet expanderar och tar upp större plats i magsäcken, vilket i sin tur gör att du känner dig mättare.

De ökar din uthållighet
De energirika fröna ger extra kraft och ork vid tuffa fysiska ansträngningar.

De är proppfulla med antioxidanter
Chiafröet innehåller mängder av antioxidanter, vilka skyddar kroppens celler mot att skadas av fria radikaler, som annars kan ge upphov till sjukdomar.

De fyller på kroppens järndepåer
Känner du dig alltid trött? Då kan du lida av järnbrist – och chiafröet är en utmärkt källa till järn.

Chiafrön finns att köpa i de flesta livsmedelsbutiker men de chiafrön jag använder kommer från Women’s Best och med koden ”LinnJ10” får du 10% på hela köpet. Så är du även intresserad av andra kosttillskott från WB så är det perfekt att klicka med en burk chiafrön i din order.

 

 

Love, L

 

Posted in F O O D.

Leave a Comment