Q/A PART 1

(You can translate the text in the upper right corner by selecting your language)

 

Hej Gullungar!

Häromdagen postade jag ett inlägg på min Instagram där ni kunde få ställa valfria frågor om mig till en Q/A här på bloggen. Så jag har sammanställt samtliga frågor i språket de är ställda på men svarar på svenska. Det var väldigt många som ställde liknande frågor så hittar ni inte er exakta formulering så är det för att jag slagit ihopa de med någon annan som ställt samma fråga :) Så här kommer del 1 av 2 delar totalt.


What’s your height?

Svar: Jag är 160 cm lång. Eller kanske borde skriva kort? :)


What do you do for a living? 

Svar: I dagsläget jobbar jag endast med mina sociala medier inklusive bloggen som egen företagare. Jag valde att säga upp mig från min fasta tjänst på H&M för ca 3 månader sedan och just nu känns de mer rätt än någonsin. Det var ett läskigt beslut efter att ha jobbat i branschen och inom samma företag i 10 år. Jag försökte kombinera de ett väldigt bra tag men tillslut kände jag att jag var tvungen att göra ett val då tiden inte räckte till, och då föll beslutet att faktiskt satsa på mitt eget och de jag faktiskt brinner för, träning och hälsa. Sen får vi se vart detta tar mig, men har många idéer som kan utvecklas efter hand.


What bottoms are you wearing & where’d you get them? They’re super cute!

Svar: Bikiniunderdelen jag bär på bilden kommer från H&M och är från årets badkollektion. Eller hur, de är verkligen en av mina favoriter också!


Where can i buy this sweater?

Svar: Tröjan kommer från Tommy Jeans och finns att köpa HÄR!


Would love to know hair & makeup details (hair color, hair products) (makeup, skin care routine, foundation, mascara, lips). Last but not least where you get your cute clothes from?

Svar: Det var inte så längesen jag skrev om vad som är min dagliga basic (utanför träningen) i min sminkväska HÄR samt mitt samarbete med Hairtalk HÄR. Hårfärgen jag har i mitt hår vågar jag tyvärr inte uttala mig om eftersom de är min frisör Sofie som alltid fixar de till mig. Men det är iallafall slingat i folie utan toning. Just nu använder jag Hairtalk’s produkter (shampo, balsam, inpackning, oljor, värmeskydd) till mitt hår. Dessutom använder jag ett silverschampo från Fudge samt en silver conditioner från Kevin Murphy. Sen har jag mitt hårspray från Goldwell som jag absolut inte klarar mig utan. Gillar ju att ha stram hästsvans där håret ska sitta på plats ;) Till min hud använder jag produkter från Dermalogica, både tvätt, återfuktningskräm och boosters.

De flesta träningskläder köper jag på Zalando, JDsport och H&M. Sen har jag två av mina favoritmärke som jag också är athlete för och det är Gymshark och Women’s Best.

 

Make Up


When you first started training how did you create your workout plans? Did you just google stuff? Or ask people? Watch others at the gym?

Svar: Jag har sedan 4års ålder alltid utövat någon form av sport. Gymnastiken blev en del av mitt liv redan då och detta höll jag på med fram tills jag var 17år. Efter studenten började jag arbeta på H&M i Malmö vilken innebar pendling och långa dagar vilket gjorde att jag la träningen helt åt sidan under 5års tid innan mina vänner tog med mig på de gym jag faktiskt tränar på idag. Här började jag med gruppträning av olika slag och de var väl egentligen där jag fick en hel del grund till övningar tillsammans med mina år som gymnast. Sen är jag väldigt kreativ som människa och eftersom jag då alltid känt min kropp väl och vetat hur jag ska få kontakt och träna min kropp så har idéer på övningar bara dykt upp. Såklart sitter även jag och inspireras av andra athleter och hämtat en del inspiration där också men jag har aldrig haft svårt med att komma på övningar under mina träningspass.


How long do you workout and how many exercises do you do per session?

Svar: Jag brukar hamna på ca 1,5- 2h under ett träningspass. Sen är de oftast inte alltid aktiv träning under denna tid utan de kräver en del tid till filmande och fotograferande också då jag behöver material som jag kan dela med er. Men jag försöker oftast lägga de antingen innan jag börjar mitt träningspass eller när jag är klar för att inte ”förstöra” mitt egna pass. Sen ibland kan de vara väldigt svårt eftersom jag gärna vill passa på när gymmet är tomt för att få till lite olika vinklar och ljus etc. så då blir de att jag får filma mitt under passet. Men som sagt aktiv träning skulle jag nog säga i snitt blir 1,5h per gång.

Antalet övningar brukar ligga på ca 8-10 stycken. Kör jag färre övningar brukar jag köra fler antal set så att jag ändå känner mig utmattad i muskeln när jag är klar med passet. Sen gillar jag att köra flera olika varianter på övningar för att komma åt muskeln från olika vinklar.


When you are at the gym how many reps and sets do you often do? How many reps and sets do you think are good enough?

Svar: Denna fråga blir en följd på föregående svar. Antalet reps bör du välja efter vad du har som mål med din träning. Här är en liten sammanställning på vad antalet reps ger för resultat i musklerna:

  • 1-5 repetitioner = muskelstyrka
  • 6-8 repetitioner = kompromiss mellan muskelstyrka och muskeltillväxt
  • 8-12 repetitioner = muskeltillväxt (kallas också hypertrofi)
  • över 12 repetitioner = muskeluthållighet

Så om man är ute efter muskeltillväxt vilket innebär snygga och synliga muskler, så är det bäst att träna med 8-12 repetitioner. Tränar du med 8-12 repetitioner så är det vanligt att träna med 3 set, och det är en bra grundregel. Om du däremot tränar med färre repetitioner är det bra att öka på antalet set (mellan 3-6 set) för att muskeln ändå ska få samma påfrestning och växa till sig efter träningen.

Jag själv brukar ligga på runt 10-15 receptioner för att kombinera muskeltillväxt med muskeluthållighet vilket också innebär att jag kör 3 – 4 set per övning. Varför jag kombinerar dessa två är för att muskeluthålligheten som jag får med höga repetitionsantal hjälper till att undvika skador som t.ex. muskelsenor som kan bli överbelastade.

 


Del 2 av Q/A kommer att postas imorgon, så håll utkik om ni inte fått svar på era frågor idag eller om ni helt enkelt är sugna på att veta mer om mig. Imorgon kommer de en del frågor om kost och mer om mitt träningsupplägg så att ni vet vad ni har att vänta.

Love, L

Posted in B I O, F O O D, O U T F I T, T R A I N I N G.

Leave a Comment