GRAVID – VECKA 16


Imorgon går vi in i vecka 17 och jag tänkte därför summer veckan som varit (v. 16) då ni verkade tycka de var en intressant sak att läsa om när de kommer till min graviditet.

Bebis // Magen: Bebis är just nu lika stor som en avokado eller en handflata för en enklare jämförelse och väger ca 100g. Magen har verkligen växt något enormt den senaste veckan och de var verkligen på tiden att låta er få veta för de hade varit väldigt svårt att dölja på bilder och videos. Nu börjar de kännas att man har någonting där inne och inte bara en svullnad som när man har ätit riktigt dåligt som de gjort från vecka 10-14.  Jag har lite smått börjat använda mammabyxor pga att magen är så spänd på kvällarna så mina vanliga byxor spänner så hårt. Kan visa vart jag köpt mina i ett annat inlägg för är ni korta som jag men ändå har lite rumpa så vet ni hur svårt de är att hitta byxor vanligtvis och ännu mindre utbud finns de för gravida. Men jag har faktiskt hittat några om är så bra som dem kan bli :)

Hur jag mår: Eftersom detta är första veckan jag delar med mig av så drar jag en lite snabb summering om hur graviditeten varit fram tills nu. Jag har som tidigare nämnt mått väldigt bra, har haft några morgnar där jag mått illa men inte så att jag behövt kräkas. De som har varit de största symtomen på mig är ömma bröst och att jag varit väldigt väldigt trött de första veckorna. Detta har gjort att jag har kunnat träna på som vanligt fast med lite lugnare tempo (nu varje fall). Lärde mig att jag nog kört på för hårt då jag efter ett rump/ben pass fick så extremt ont i bäckenet som strålade ner i ljumskar och underlivet vilket gjorde att jag blev sängliggandes ungefär 30 minuter innan de gick över igen. Antagligen har de varit en form av foglossning då jag lyft lika tungt som jag gjorde när jag inte var gravid under detta träningspass. Dessutom hade jag gjort väldigt mycket Squat liknande övningar vilket jag har lärt mig nu att man helst ska undvika. Trodde de var längre fram i graviditeten men tydligen sa min kropp ifrån redan nu så då lyssnar jag och anpassar mig efter den såklart. Jag kommer fördjupa mig lite mer i varje period så jag kan dela med mig av detta till er som också vill veta lite mer om hur ni kan träna när ni är gravida.

Men tillbaka till hur jag mått denna vecka då. Jo allt är bra förutom att jag vaknar med huvudvärk var varannan dag och har jag riktigt otur kommer den tillbaka igen på eftermiddagen. Vet inte om jag dricker för lite (försöker verkligen få i mig mängder med vatten) eller så är de bara symtom som jag får vänja mig vid. Är de någon annan som upplevt detta runt vecka 16? Alla tips mottages mer än gärna :)

Love, L

 

Posted in P R E G N A N T.

4 Comments

  1. Jag tänkte på det där med din huvudvärk. Har du kollat ditt blodtryck och äggvitan i urinet? Jag hade havandeskapsförgiftning de sista veckorna av min graviditet men både jag och bebis var så gott som opåverkad av det men barnmorskan och personalen på förlossningen var noga med att fråga om jag hade ont i huvudet eller kände mig tussig för då skulle jag åka in till förlossningen direkt.
    Vill såklart inte skrämma upp dig för huvudvärken behöver inte alls ha med det att göra men skulle det vara havandeskapsförgiftning så är det bra att man upptäcker det i tid.
    Annars fick jag höra flera gånger att den gravida kroppen är väldigt märklig och gör lite som den själv behagar utan någon direkt anledning :p

  2. Så kul att följa dig! Jag är bara en vecka efter dig (går in i vecka 16 imorgon fredag) ser fram emot tips på byxor, är bara 1.53. Kram!

  3. Hej! Är också gravid i v.16, v. 17 på söndag. Har också haft huvudvärk de senaste veckorna. Är nog vanligt att ha det när det händer så mycket i kroppen :) mvh Jenny

  4. Hello Linn! I’m 21 weeks pregnant tomorrow, feeling good for now on- I had similar symptoms as you.
    First 12 weeks I was SO HUNGRY all the time, no sickness or vomiting, so lucky for that. Sore breasts-of course. 😒
    I had same pelvic/hip pain while workout and even in change of position from lying on my back to getting up. I feel it now too, just not so often, and I adapt my workout and getting up from lying too…and I take extra calcium for that.
    I felt a headache just few times for now, but I thought my body is trying to tell me that I just need more rest and it was ok after slowing down for that day. But it is sure OK to check your blood pressure, sugar level and your thyroid hormones if you feel pain too much.
    Had the same problem with all my pants- I can still wear them, just feeling too tight😰…like they are choking me 😆 Now I dont fit in them anymore 😂
    My only real pregnancy problem is a very slow digestion…taking more Mg and water, but that helps just a little… 😣
    And I got leg cramps for the first time this morning…
    I felt baby for the first time at 16 weeks and few days so maybe you will feel yours too very soon, if you havent already 😊😊
    So…I think that every problem is OK to check with your doctor, but if everything is OK- you just have to know that the problem will go away eventually…just listen to your body 🤰❤
    I wish you good luck in whole journey 🤗
    (and sorry for my broken english)

Leave a Comment