FAKTA VS. MYTER OM TRÄNING UNDER GRAVIDITETEN

Får dagligen massvis med frågor angående träning under graviditeten och har därför nu gjort en liten djupdykning i detta ämne. De jag först vill säga är att detta är internetbaserad information och även om jag varit källkritisk behöver även ni vara de och framförallt höra med er barnmorska om vad som funkar för er kropp. Men jag har varje fall sammanställt de vanligaste 5 frågorna/påståendena med vad som är fakta eller myter om dessa. Så vi kör igång:

1. Låt aldrig dina hjärtslag vara högra än 130 under graviditeten 

Myt: De finns inga exakta hjärtslag som är densamma för varje gravid kvinna. De du istället ska utgå ifrån är att du ska kunna prata utan att behöva kippa efter andan.

2. De är inte säkert att träna magen under sin graviditet

Myt: Att stärka bålen samt bäckenbotten under graviditeten är bra, inte bara under graviditetens gång utan också för kommande förlossning och återhämtning efteråt. Däremot behöver man modifiera övningarna från tidigare magträning innan graviditeten eftersom du helst inte ska göra övningar på rygg när du är gravid. Detta är för att om man ligger på rygg kan man lätt bli svimfärdig eftersom den tunga livmodern trycker på det stora blodkärlet, vena cava, som löper framför ryggraden. Det kallas för vena cava syndrom och innebär att blodtrycket sjunker. Om man får dessa symtom bör man undvika att ligga på rygg och i stället ligga på sida eller i sidoläge. Jag kommer dela med mig av bra magövningar på min Instagram @linnjacobsson imorgon, så håll utkik där om ni är nyfikna.

3. Graviditeten kan påverka kroppen till särskilda träningsskador

Fakta: Kroppen tillverkar hormonet ’Relaxin’ under graviditeten. Denna hormon luckrar upp lederna och ligament så att fostret lättare skall kunna födas ut. Alla leder och ligament i hela kroppen påverkas och lederna blir rörligare. Därför ska man vara försiktig med övningar som kan påverka rörelse av lederna. Exempel på sådana övningar är tunga Lunges och Squats. En annan bra sak att ha i åtanke är att inte göra övningar som du inte kunnat göra tidigare. Med de menar jag att eftersom kroppen blir mer flexibel så är de lätt att testa nya saker för att de fungerar nu men inte innan graviditeten. Men detta kan orsaka skador så håll dig till övningar som du gjort innan graviditeten och dra alltså inte nytta av din nya flexiblare kropp.

4. Om jag tränar för mycket får min bebis inte tillräckligt med näring som den behöver för sin tillväxt

Myt: Bebisen kommer att ta den näring den behöver oavsett hur din vardag ser ut. De ända du kommer känna av påfrestningar på din egen kropp så en balans är alltid de bästa där du lyssnar på kroppen på vad den behöver och orkar.

5. Om jag inte tränat innan graviditeten, så är de inte bra att börja under den i heller

Myt: Om du inte tränat innan graviditeten så ska du ju såklart inte bli en träningsgalning. Men de betyder inte heller att du ska sitta ner i 9 månader utan att röra på dig. Bara en sådan sak som att gå ut och gå 30 minuter om dagen gör susen för din graviditet och du själv kommer också må bättre.

Har ni några andra funderingar kring graviditet och träning kan ni väl droppa dem i kommentarsfältet nedan :)

Love, L

Posted in T R A I N I N G.

2 Comments

  1. Jag har tre frågor om träning:

    1. Kan jag fortsätta dricka proteinpulver (whey 100)?

    2. Vilka andra rumpövningar är bra om man ska undvika djupa benböj och benpress?

    3. Övningar för de raka magmusklerna ska undvikas efter att magen börjat växa, vilka kan jag göra istället?

    Skulle ÄLSKA att få ett träningsprogram som kör igenom kroppen för oss gravida. Jag saknar det:)

    Kram!

Leave a Comment