HUR DU AKTIVERAR DINA INRE MAGMUSKLER

Oaktiverade inre magmuskler

Aktiverade inre magmuskler


Igår blev Nhoéll hela 2 veckor gammal och de är galet vad tiden redan nu springer iväg. Sen föregående inlägg om baby blues känner jag mig redan så mycket bättre och de hjälpte verkligen att få läsa era upplevelser kring hur er första tid var! Att få känna att man inte är ensam om att känna dessa otäcka känslor. Tack så himla mycket för att ni delade med er <3

Idag tänkte jag dela med mig av ett annat ämne som jag själv tycker är intressant som nyförlöst. Hur man aktiverar de inre magmusklerna för att underlätta återhämtningen av separationen som uppstår under graviditeten.

Så först av allt behöver vi känna hur separerade magmusklerna är. Detta gör du genom att Ligga på rygg, böj upp knäna, lyft upp huvudet och känn med fingerspetsen på linea alba, mittpunkten av magen, när magen spänns. Känn både under och över naveln, och mät i bredd och djup.

Man brukar prata om att en delning under 2-3 centimeter i bredd betyder grönt ljus och man kan köra på med träning igen, men ännu viktigare är det att mäta djupet på delningen, vilket du bäst gör hos din barnmorska.

De är här kontrollen över de inre magmusklerna spelar stor roll.

Man ska alltid sträva efter att delningen ska gå tillbaka igen – och det gör man bäst genom träning av inre magmuskler.

En delning läker vanligtvis ihop av sig själv, men rätt magträning hjälper på traven. Magträning efter graviditet är framförallt viktigt för att lära sig få kontakt med musklerna igen och lära sig använda musklerna i vardagen i olika positioner.

Magmusklerna är uppbyggda i flera lager. Ytterst framtill ligger den raka magmuskeln, rectus abdominis, följt av de sneda magmusklerna obliquerna som täcker magen i två lager. Under dessa ligger transversus som ett skyddande hölje längst in, och det är den muskeln som man oftast syftar på att få aktiverad när man pratar om de inre magmusklerna. Men alla dessa tre muskler, samt diafragman, bäckenbotten och ryggens multifider vill man aktivera när man jobbar med bålaktivering i olika rörelser.

Hur hittar du då dina inre magmuskler?

Placera dina fingrar strax innanför höftbenen. Gräv in fingrarna ganska djupt. Tänk nu att du ska få fingrarna “upp ur gropen” igen genom att spänna magen. Du märker att fingrarna stiger upp någon millimeter och något händer under fingrarna.

När man känner att detta är under kontroll, så kan man försöka aktivera hela magen i en större, mer omfattande anspänning. Jag brukar tänka att jag spänner hela magen och ryggen som för att skydda mig för ett slag. Man drar inte in magen utan gör den till en stark sköld, som stöder upp kroppen och skyddar.

När du aktiverar magen ska ryggen vara neutralt rak under tiden, d.v.s du ska behålla din naturliga svank och inte ha som mål att pressa ut svanken helt.

Dessa råd kanske inte fungerar för alla utan man får helt enkelt prova sig fram själv, men grunden och tankesättet bör vara något liknande. Magövningarna ska alltid kännas bra. Det ska aldrig göra ont. Och magen ska aldrig puta ut på mitten.

För exempel på övningar för de inre magmusklerna, titta in på min Instagram @linnjacobsson så har ni något att börja med!

Love, L

Posted in P R E G N A N T.

4 Comments

  1. Min barnmorska kunde ingenting av de där med magmuskeldelning, så fick söka hjälp själv hos en MammaMage utbildad person. Men nu börjar det upplysas mer om diastas rectus ??

  2. Hej jag är här för att uppfylla ett av mina löften till den stora mannen Dr Solo Wise som hjälpte mig att få min man tillbaka efter 4 år av separation. Han lämnade mig och våra barn och gick efter en annan kvinna som Dr Solo sa att hon använde en stark konstig Voodoo på min man. Men tack vare Gud för att använda Dr Solo för att hjälpa till att bryta voodooen och ta tillbaka min man tillbaka. Jag önskar att jag träffade honom tidigare men detsamma är jag tacksam för honom. Han kan också hjälpa dig att lösa något annat problem, hans email är
    drsolowisetemple@gmail.com

    WhatsApp +855976707219 kontakta honom idag och tacka mig senare …

  3. Pingback: Vecka för vecka | Foto & Hobby

Leave a Comment